Mercedes 450 SEL 6, 9

Mercedes-Benz W116 — модель Mercedes-Benz, производившаяся с сентября 1972 по 1979.

Автомобили W116 были первыми моделями Mercedes-Benz, которые официально назывались S-классом, хотя и более ранние модели седан уже неофициально писались с буквой ‘S’ — Sonderklasse или Специальный (Special) класс.

Блок: 1/5 | Кол-во символов: 300
Источник: https://xn--80aafe9bhdrpm.com/1973-mercedes-450sel-w116-%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D1%85%D0%BE%D0%B7%D1%8F%D0%B8%D0%BD/

Suspension

The 6.9 was the first Mercedes-Benz to be fitted with the hydropneumatic self-levelling suspension system introduced by Citroën in 1954, unlike the 600 and 6.3 which employed air suspension.

The benefit of this arrangement is progressive springing. The more the enclosed air in the suspension is compressed, the more difficult it is to compress; thus the suspension rate changes in proportion to the load.

Using a combination of fluid-filled struts and nitrogen-filled pressure vessels or «accumulators» in lieu of conventional shock absorbers and springs, the system was pressurized by a hydraulic pump driven by the engine’s timing chain. Compared to the new Mercedes-Benz system, Citroën’s was belt-driven, exactly like a conventional power steering pump; failure of the Citroën system thus might result in loss of suspension. The 6.9 was shipped with hard rubber emergency dampers that served as temporary springs and allowed the car to be driven in the event of a hydraulic failure. The special hydraulic fluid required by the system was stored in a tank inside the engine compartment. Ride height could be altered by a dash-mounted push-pull knob under the speedometer that raised the car an additional two inches (50 mm) for increased ground clearance.

The suspension system gave the 4200 pound (1900 kg) car the benefits of both a smooth ride and handling that allowed it, in the words of automotive journalist David E. Davis, to be «tossed about like a Mini.» The car also featured a model W3B 050 three-speed automatic transmission unique to the 6.9 and a standard ZF limited slip differential both for enhanced roadholding performance on a dry road surface and enhanced traction in inclement weather.

Four-wheel disc brakes and four-wheel independent suspension were standard across the W116 model range.

Блок: 2/12 | Кол-во символов: 1828
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

История

Абсолютно новый Mercedes-Benz S-класс в кузове W116 был представлен широкой публике в сентябре 1972 года. Вначале были представлены модели 280S и 280SE с двигателем R6 объёмом 2.8 литра (М110) и 350SE с двигателем V8 объёмом 3.5 литра (М116). Полгода спустя были представлены версии 450SE и 450 SEL с двигателем V8 объёмом 4.5 литра (М117).

В 1974 году Mercedes-Benz 450 SEL получил премию «Европейский автомобиль года».

На момент дебюта W116 в 1972 году инженер-испытатель компании Mercedes-Benz Эрих Ваксенбергер практически закончил свою работу над 450 SEL 6.9, однако руководство решило попридержать машину в связи с нефтяным кризисом. Но уже в 1974 году автомобиль был представлен на Женевском автосалоне. Он развивал мощность в 286 лошадиных сил при 4250 об/мин. и тягу в 550 Н·м при 3000 об/мин, при этом расход топлива составлял 18 литров на 100 километров. Разгон до 100 км/ч составлял всего 8 секунд, а максимальная скорость достигала 225 км/ч. Производство автомобиля началось в 1975 году, его стоимость на 1977 год составляла 45,000 долларов.

В плане пассивной и активной безопасности W116 был буквально напичкан самыми последними достижениями. Бензобак (95 литров) был расположен над задней осью для его защиты от повреждений при столкновении. Для своего времени это было инновационное решение. Mercedes-Benz W116 был одним из первых автомобилей, который стал оснащаться подушкой безопасности (для водителя) и ALS (Anti-Lock System, предшественник ABS). Эта система была разработана совместно с Robert Bosch GmbH ещё в 1972 году, но стала доступна покупателям только с осени 1978 года.

Выпуск Mercedes S-Class в кузове W116 был прекращён в сентябре 1980 года.

В ходе опроса, проведенного британским журналом «Classic & Sports Car» и напечатанного в издании за апрель 1999 года, Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 занимает четвёртое место в списке «величайших седанов мира».

AMG версия

Помимо заводской версии автомобиля выпускалась версия Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 AMG. Этот автомобиль отличался более низким передним и задним бамперами, боковыми аэродинамическими «юбками», колёсными дисками, которые предлагались покупателю в 3-х размерностях — 215/60R15 7J, 225/50VR16 8J и 235/45ZR17 8J. Хром отсутствовал. Подвеска стала на 1 см ниже и жёстче. Мощность составляла 380 лошадиных сил.

Блок: 2/5 | Кол-во символов: 2306
Источник: https://ru.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

ИСТОРИЯ

Разработка нового поколения S-класса началась в 1966 году, всего лишь через год после запуска W108/09.

Это была первая модель Mercedes, показавшая новый корпоративный стиль, который продолжался до 1993 года, когда производство 190 модели было прекращено.

Дизайн сделал огромный шаг вперёд, с более мужественными линиями, которые объединены, чтобы создать элегантный и спортивный характер. Основная концепция дизайна была фактически взята от родстера SL-класса R107, особенно передние и задние фары.

Наиболее заметной моделью серии W116 была мощный, выпущенный ограниченным производством 450 SEL 6,9 , который был первым серийным автомобилем, использовавшим электронную 4-х колесную многоканальную антиблокировочная тормозная система (ABS), в качестве опции, с 1978 года.

Эта модель могла также похвастаться крупнейшим двигателем, из установленных Mercedes-Benz с послевоенных лет до того времени, а также гидропневматической подвеской.

Седан 300SD (поставлялся только в США и Канаду) поставлялся с дизельным пятицилиндровым турбонаддувным двигателем объёмом 3,0 л. Был разработан с рекордным для того времени экспериментальным автомобилем С111.

Модель 450SEL была удостоена награды «Европейский автомобиль года» в 1974 году.

Производство составило 473035 единиц. Модель W116 сменил W126 в 1979 году. W116 продавался по всей Европе, Северной и Южной Америке, Азии, Ближнему Востоку, Африке и Австралии.

Американская версия 450SEL отличалась от европейских накладками на фары, благодаря которым они казались слегка утопленными, и выпирающими бамперами.

Блок: 2/5 | Кол-во символов: 1572
Источник: https://xn--80aafe9bhdrpm.com/1973-mercedes-450sel-w116-%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D1%85%D0%BE%D0%B7%D1%8F%D0%B8%D0%BD/

M-100 power plant

The engine was a cast iron V8 with single overhead camshafts operating sodium-filled valves against hardened valve seats on each aluminium alloy cylinder head. Each hand-built unit was bench-tested for 265 minutes, 40 of which were under full load. Bosch K-Jetronic electromechanical fuel injection was standard at a time when fuel-injected cars were uncommon. As in all Mercedes-Benz automobile engines, the crankshaft, connecting rods and pistons were forged instead of cast. The 6.8 L (6834 cc or 417 in³) power plant was factory-rated at 286 hp (213 kW) with 405 lb·ft (549 N·m) of torque helping to compensate for the 2.65 to 1 final drive ratio necessary for sustained high-speed cruising. A special version for Australia, based on the North American version, however without catalyst, was rated at 269 hp (198 kW) with 51 kpm (510 N·m) of torque. In the interest of both engine longevity as well as creating some extra space under the hood, a «dry sump» engine lubrication system was used. The system circulated twelve quarts of oil between the storage tank and the engine, as opposed to the usual four or five quarts found in V8s with a standard oil pan and oil pump. As a result, the engine itself had no dipstick for checking the oil level. Rather, the dipstick was attached to the inside of the tank’s filler cap (accessible from the engine compartment) and the oil level was checked with the engine running and at operating temperature. The dry sump system also had the benefit of extending the oil change interval to 12,500 miles (20,000 km). This, along with hydraulic valve lifters which required no adjusting and special cylinder head gaskets which eliminated the need for periodic retorquing of the head bolts, made the 6.9 nearly maintenance-free for its first 50,000 miles (80,500 km). The 6.9 required little basic service other than coolant, minor tune-ups, oil changes, and replacement of the air, fuel, oil and power steering filters.

Блок: 3/12 | Кол-во символов: 1978
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

ОСОБЕННОСТИ

W116 S-Class включал широкий спектр Mercedes-Benz в инновациях безопасности.

  • Антиблокировочная система тормозов была создана Mercedes-Benz совместно с компанией Bosch и впервые была установлена на W116 S-Class. Эта система предотвращает блокировку колес при торможении. Система улучшает рулевое управление во время резкого торможения и сокращает тормозной путь.
  • Усиленная конструкция кузова. У W116 была более основательная клетка безопасности пассажирского салона с закрытой рамной конструкцией крыши. Высокая прочность крыши и дверных столбов, наряду с другими усиленными зонами, расширяло защиту водителя и пассажиров транспортного средства.
  • Податливая приборная панель, деформируемые переключатели, ручки управления и рулевое колесо с зоной поглощения удара, направленных на снижение травм пассажиров при столкновениях.
  • Топливный бак уже не был установлен в задней части, но теперь расположен над задней осью автомобиля для дополнительной защиты.

1973 Mercedes 450SEL

Тип двигателя: бензин

Состояние: не битый

Владельцев по ПТС: 1

отреставрирован, модель 450sel , лонг.

Цена: Договорная

Блок: 5/5 | Кол-во символов: 1122
Источник: https://xn--80aafe9bhdrpm.com/1973-mercedes-450sel-w116-%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D1%85%D0%BE%D0%B7%D1%8F%D0%B8%D0%BD/

Блок: 4/5 | Кол-во символов: 1
Источник: https://xn--80aafe9bhdrpm.com/1973-mercedes-450sel-w116-%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D1%85%D0%BE%D0%B7%D1%8F%D0%B8%D0%BD/

US exports

Of the 7,380 units built, 1,816 were officially sold in the US.

When the car was introduced into the North American market for the 1977 model year, the price was well past $40,000 and was $52,995 by the end of production. The 6.9 was rather austere compared to the opulence in competitors like the Rolls-Royce or Cadillac. The most expensive Cadillacs, the mid-sized Seville and full-sized Cadillac Fleetwood Series Seventy-Five limousine each listed for about US$16,000. The 6.9 listed for around $40,000, when the Rolls-Royce Silver Shadow sold for $43,200.

The 6.9’s variable height suspension was illegal in the U.S. at the time so U.S. specification cars deleted the knob that allowed the driver to raise the car.

The North American version was rated with 36 fewer horsepower and 45 fewer lb·ft torque (250 and 360, respectively), due to differing emission standards.

US models also had extended «park bench» impact absorbing bumpers.

The US cars were fitted with four fixed round exposed lamps. Buyers outside North America could also opt for headlight wipers and washers and/or headlights with a special vacuum-operated linkage whose aim could be adjusted at the dash depending on vehicle load. Separate glass windshields for headlights were illegal in the US after 1967, which is why the Citroën DS did not get them on US cars when it was restyled for 1968, and the VW Beetle and Vanagon/Kombi and Jaguar E-Type lost their headlight glass windshields at the same time.

Блок: 5/12 | Кол-во символов: 1489
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

Примечания

Эта страница в последний раз была отредактирована 9 января 2020 в 17:32.

Блок: 6/6 | Кол-во символов: 141
Источник: https://wiki2.org/ru/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

Price

The dashboard of a Mercedes-Benz 450SEL 6.9

At its launch in 1975, the 450SEL 6.9 cost DM 69,930. In the last year of production, 1979, the car was available at a price of DM 81,247. Even though this was far from inexpensive, the courage of the Mercedes-Benz strategists in launching the car onto the market paid off. A total of 7,380 units were built by 1980, with only 1,816 officially sold in the US. This volume figure looks rather small at first glance, but production figures tend to be significantly smaller in the top luxury segment where this model competes. Also, the 6.9 was not the only S-Class model, and was purchased by the rich, the famous, and the powerful despite the rising cost of gasoline brought on by the Arab oil embargo. Thus, the 7,380 total sales volume is quite respectable once the price and contemporary economic climate are taken into account.

Блок: 6/12 | Кол-во символов: 881
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

Interior features

The 6.9 lacked expected luxury touches such as power-adjustable outside mirrors or front seats, although a unique power rear seat, heated seats and even orthopedically designed front seats were options. There was also a new standard feature in 1976: most Mercedes-Benz automobiles that year were equipped with a sophisticated electronic climate control system developed by Chrysler Corporation for use in their top models. The system turned on the heater, air conditioner or both, depending on the thermostat’s setting and ambient temperature, automatically maintaining whatever temperature the driver selected. The compressor was an American import as well, supplied by the Harrison division of General Motors.

The interior was identical to that in the less expensive models except for the push-pull suspension control knob just under the speedometer, a low suspension pressure warning and height adjustment indicator lights in the instrument cluster, and wood trim finished in burled walnut veneer on the dash and console. The rest of the W116 lineup was trimmed in striated zebrano veneer.

Being the top-of-the-line offering in its brand and model lineup, the 6.9 was rather indistinguishable from its W116 stablemates save for a modest «6.9» badge on the decklid and wider tires. The badge could be deleted/ordered with option No. 261 i.e. omission of the displacement figure on the trunk lid at extra cost from the factory. In the words of David E. Davis, the 6.9 was «a $50,000 exercise in going fast.»

Still, for fans of the discontinued 6.3 or for those who simply had to have a car which Car and Driver proclaimed to be «the greatest Mercedes-Benz ever built,» it seemed that money was no object.

Блок: 7/12 | Кол-во символов: 1725
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9

Specifications

Mercedes-Benz 450SEL 6.9
Manufacturer Daimler-Benz AG
Class Five-passenger, four-door luxury sedan
Body Styles Four-door sedan
Predecessor 300SEL 6.3
Successor None
Shares components with Mercedes-Benz 600, Mercedes-Benz 300SEL 6.3, other Mercedes-Benz W116 sedans
Wheelbase: 116.5 in 2960 mm
Front track 59.9 in 1521 mm
Rear track 59.3 in 1505 mm
Overall length: 199.2 in 5060 mm
Overall length (US): 210 in 5335 mm
Width: 73.6 in 1870 mm
Curb weight: 4390 lb 1985 kg
Fuel tank capacity 25 US gal; 21 imp gal 95 L
Trunk (boot) capacity 18.2 ft³ 0.52 m³
Battery capacity 12 V, 88 A·h
Steering wheel turns 2.7 lock-to-lock
Turning circle 40 ft 12.1 m
Head Room — Front 38.6 in 980 mm
Leg Room — Front 41.7 in 1060 mm
Hip Room — Front 57.5 in 1460 mm
Shoulder Room — Front 55.1 in 1400 mm
Head Room — Rear 37.1 in 942 mm
Leg Room — Rear 38.1 in 967 mm
Hip Room — Rear 59.5 in 1510 mm
Shoulder Room — Rear 54.9 in 1394 mm
Engine V-8, Bosch K-Jetronic fuel injection, electronic ignition, two single overhead camshafts, five main bearings
Net power @4250 rpm (World) 286 PS 210 kW
Net torque @3000 rpm (World) 405 lbf·ft 549 Nm
Net power @4200 rpm (Australia) 269 HP 198 kW
Net torque @2800 rpm (Australia) 376 lbf·ft 510 Nm
Compression ratio (World) 8.8:1
Net power @4000 rpm (North America) 250 hp 186 kW
Net torque @2500 rpm (North America) 360 lbf·ft 488 Nm
Compression ratio (North America) 8.0:1
Bore/stroke 4.21 × 3.74 in 107 × 95 mm
Displacement 417.1 in³ 6834 cc
Maximum engine speed 5300 rpm
Transmission: Three-speed automatic with torque converter
Rear axle ratio 2.65:1
Tires and wheels Michelin XWX 215/70VR14 steel-belted radial; 6.5Jx14 light alloy
Braking system Dual-circuit, power-assisted hydraulic, four-wheel disc brakes. Front discs ventilated.
Total swept brake area 456.5 in² 2945 cm²
Acceleration 0–60 mph: 7.1 seconds 0–97 km/h: 7.1 seconds
Top speed (World) 140 mph 225 km/h
Production
Year World North America
1975 474 0
1976 1475 0
1977 1798 462
1978 1665 437
1979 1839 576
1980 129 317
1981 4 0
Total 7380 1816
Блок: 9/12 | Кол-во символов: 2055
Источник: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9
Кол-во блоков: 18 | Общее кол-во символов: 16803
Количество использованных доноров: 4
Информация по каждому донору:

  1. https://xn--80aafe9bhdrpm.com/1973-mercedes-450sel-w116-%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D1%85%D0%BE%D0%B7%D1%8F%D0%B8%D0%BD/: использовано 4 блоков из 5, кол-во символов 2995 (18%)
  2. https://wiki2.org/ru/Mercedes-Benz_450SEL_6.9: использовано 1 блоков из 6, кол-во символов 141 (1%)
  3. https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9: использовано 7 блоков из 12, кол-во символов 11361 (68%)
  4. https://ru.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9: использовано 1 блоков из 5, кол-во символов 2306 (14%)


Поделитесь в соц.сетях:

Оцените статью:

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (Пока оценок нет)
Загрузка...

Добавить комментарий